Proč učíš?

27. 2. 2012 13:28
Rubrika: Úvahy

Po dnešní praxi si pokládám otázku - co vede učitele k tomu, aby se dal na toto povolání?

Za 5 let studia na pedagogické fakultě jsem navšítivila zhruba 25 učitelů a viděla, jak kdo z nich učí, jaké využívá metody či formy práce, jak je zapálený pro svou práci a jak mu na dětech záleží či nezáleží. Myslela jsem si, že jsem viděla vše - od špatných učitelů po ty výborné, od těch, kdo pro práci žijí po ty, kteří to dělají jen že mají práci, od aktivních po pasivní, prostě že jsem viděla vše a nic už mě nemůže překvapit. To, co jsem ale viděla dnes, to mi vzalo vítr z plachet a nezbylo mi nic jiného než hodinu sedět a koukat se z okna, protože jsem nebyla schopná slov, natož přemýšlet nad tím, co budu zítra učit.

Když hledám definici učitele, dozvím se toto: "Učitelem označujeme osobu, která napomáhá procesu vzdělávání. Kvlaitní učitel by měl napomáhat zlepšování prostředí, ve kterém se odehrává výchovný a vzdělávací proces, předávat své znalosti, motivovat žáky k získávání znalostí z dalších zdrojů, ale také rozvíjet jejich morální hodnoty." To zhruba vystihuje i mou představu o tom, kdo je to učitel. Jak tedy může učit někdo, kdo nesplňuje ani jediný bod této definice? 

Napomáhá procesu vzdělávání - třída plná živých dětí (hokejová škola, takže ve třídě je většina hokejistů). Jak může učitel v hodině vyřizovat na internetu objednávku zboží, sice interaktivních učebnic, ale jak se vůbec může věnovat něčemu jinému, když má napomáhat procesu vzdělávání!? Zadáním samostatné práce se nikdo nic nenaučí, protože když je učitel nesleduje a vyřizuje si osobní věci, tak to dopadne tak, že jedno dítě si píchá tužkou do gumového medvídka, druhé běhá po třídě, 5 dalších z toho má srandu, jedno dítě si čte komiks, atd. atd. Ke každému dítěti bych mohla napsat, co dělalo po celou dobu, co si učitelka vyřizovala objednávku. Asi u dvou by to bylo to, že vyplňovali zadanou práci. Jak pak napomáhala procesu vzdělávání?

Napomáhat zlepšování prostředí - prostředí je i to, jak se dítě ve třídě cítí. Jak se může cítit žák, který je zesměňován učitelem?

Předávat své znalosti - třída má vlastivědu a probírá Prahu. Téma, o kterém by se dalo vykládat hodiny a hodiny a to zábavnou, poutavou formou. Učitelka, naprosto nepřipravená, se ptá dětí, co máme dneska probírat? Neví ani, co má probírat, natož aby něco předala. Na otázku Jaký nápis je nad oponou Národního divadla je vyvolán jeden kluk. Říká: "Nikdy jsem tam nebyl, nevím jaký je tam nápis!" Odpovědí od učitelky je mu toto: "Pokud nevíš, jaký je tam nápis, nejsi žádný vlastenec!" Takových, kteří to neví, tam bylo dnes 17 z 19, protože jim to ještě nikdy nikdo neřekl. Kdo jim to má říct, když ne ten učitel, který je má UČIT??

Motivovat žáky k získávání znalostí - učitelka zadá stranu a dítě čte. Toto dítě má dyslexii, dysgrafii a čte velmi špatně, přestože je v 5. třídě. Přečte špatně slovo a učitelka se mu doslova vysměje do obličeje, k ní se přidá celá třída. Jak pak motivuje žáky k získávání znalostí?  

Rozvíjení morálních hodnot - jak rozvíjí morální hodnoty, když v hodině mluví sprostě, vysmívá se žákům a všechny děti má zaškatulkovány do škatulky "problémoví žáci". 

Proč tedy si vybrala tuto práci? Co ji k tomu vedlo? Když jsem si vybírala obor, který půjdu studovat, dělala jsem to podle toho, co bych chtěla jednou dělat - u  mě byla volba jasná, chci učit. Proč chci učit? Protože vidím smysl v tom, předávat dětem vědomosti, znalosti a zkušenosti. Jsem ráda mezi dětmi, protože jsou pro mě posilou a motivací pro další práci. Protože s dětmi člověk "stárně pomaleji" :-) Protože mě to naplňuje. Proč ale jde někdo učit, když děti nemůže ani vystát? Když absolutně s nimi neumí komunikovat? Když se diví tomu, že studuju svůj obor pro to, že chci jednou učit a ne pro titul. Neumím si na to odpovědět. 

Nezbývá než prosit Pána o učitele, kterým na dětech bude záležet, budou se o ně zajímat a budou se jim snažit něco předat.

"Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje." (Artemus Ward)

 


 

 

 

Zobrazeno 4993×

Komentáře

Marie Adamcová

Teri, moc děkuju za tento článek! Občas si připadám, jako kdybych přiletěla z Marsu, když mám dojem, že by měli učitelé učit... Když chci, aby byl učitel opravdu Učitel ne (jenom) kamarád. Někteří učitelé dělají všechno pro to, aby byli kamarádi a přitom zapomínají na to, že mají být v první řadě učitelé (a kamarádství může být pěkný bonus). ...

Každopádně díky!:-)m.

Temperka

Taky si myslím, že to jde být učitel a zároveň kamarád, ale jen do jisté míry... :-) děti musí vědět, kde jsou ty hranice, za které už jít nemůžou...

Zobrazit 8 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková